De mest vanlige webhotell-feilene i feriesesongen

De mest vanlige webhotell-feilene i feriesesongen

Vi vil helst kunne glemme alt om jobb og bare nyte livet mens vi er på ferie. Slik går det dessverre ikke alltid – spesielt ikke for gründere og små bedrifter, hvor man alltid blir nødt til å være til stede, om enn ikke fysisk, så i hvert fall via nettet. Med e-post og nettsider kan man hele tiden se hva som skjer i bedriften eller butikken, og man kan svare på e-post, samtaler, supporthenvendelser og salgsforespørsler, uansett hvor enn man er i verden. 

I denne artikkelen ser vi på de vanligste problemene som en bedriftseier møter på i løpet av ferien, slik at du kan være på forkant og sørge for at du ikke støter på disse problemene mens du er ute og reise. Så bare bestill reiser til Portugal nå, eller til Spania, Thailand, Australia eller hvor du nå enn har tenkt deg å feriere med god samvittighet, og vit at du kan komme alle de eventuelle problemene i forkjøpet. 

E-postkontoen er full

De fleste husker å sende autosvar når de er på ferie og kan til og med videresende e-postene sine til kolleger, men noen ganger glemmer man det når man er på vei i feriemodus og er litt opptatt. Siden folk flest laster ned e-postene sine til Outlook eller en annen e-postklient, antar de at serverplassen deres er tilstrekkelig og tenker sjelden på hvor mye plass de faktisk bruker på e-postserveren. E-postserveren har sannsynligvis også nok plass til å lagre e-post om natten, eller i noen dager, til de lastes ned igjen. Men hvis du er på ferie og ikke har sjekket eller slettet e-postene dine på lenge, kan det hende at kontoen blir full og innkommende e-poster blir avvist. 

Diskplassen er full

Akkurat som e-postkontoen din kan gå tom for plass, kan du også overskride den totale diskplassen på hostingkontoen din. Oppgradering eller tømming av diskplass før du drar på ferie, kan utgjøre en stor forskjell og kan forhindre mye hodebry når du kommer tilbake.

Problematiske autosvar

Et annet problem for e-postkontoer, er spam. Spammere sender e-post til tilfeldige mottakere for å prøve å få folk til å hoppe på svindlende deres, eller kjøpe produktene sine. Hvis noen svarer på e-postene, vil de motta bekreftelse på at adresselisten deres er aktiv, og at e-postadressen de sendte til, er i bruk. Autosvarsystemer sender automatisk svar til alle e-postadressene de mottar e-post fra. Dette betyr at spammere umiddelbart får bekreftet at e-postadressen er aktiv, og de kan derfor markere den aktuelle e-postadressen som bekreftet. 

En uendelig rekke av svar frem og tilbake kan også forekomme når du bruker visse autosvarsystemer. Hvis for eksempel banken din sender deg en kontoutskrift til e-postadressen din, og du har satt opp et automatisk svar på det, vil et automatisk svar bli sendt til bankens automatiske e-post, og den e-posten vil da også svare tilbake. Begge e-postene vil fortsette å svare i det uendelige, noe som påvirker begge systemene.